16-2-12

Economische malaise in Euro-zone drukt prijzen luchtvaart en hotels

Prijzen zakenreizen stijgen minder dan verwacht in 2012

Utrecht, 16 februari 2012 – Advito, expert op het gebied van consultancy van zakenreizen, stelt zijn verwachtingen voor 2012 bij op basis van de wereldwijde economische onzekerheid die door het IMF bevestigd wordt. Vooral voor Europa, en meer specifiek de Euro-zone, worden de verwachtingen naar beneden bijgesteld Het belangrijkste gevolg is dat de basisprijzen voor vliegtuigtickets en hotels amper zullen stijgen. 

Sinds de publicatie van Advito’s Industry Forecast voor 2012, zijn de markten aan heel wat veranderingen onderhevig geweest. Daardoor zijn de algemene prijzen in sommige regio’s meer of minder gestegen dan verwacht. Hoewel er wereldwijd, en vooral in Europa en Noord-Amerika, economische problemen opduiken, houdt de vraag naar zakenreizen wel stand. Meer zelfs, volgens de eerste indicaties zal de vraag naar zakenreizen in 2012 verder toenemen.

Luchtvaart: opletten geblazen voor travel managers en zakenreizigers

In september 2011 voorspelde Advito een wereldwijde stijging in de prijzen voor vliegtuigtickets van 3 tot 5 procent. De organisatie verwacht nu dat de prijzen voor intercontinentale vluchten in business en economy class met maximaal 3 procent zullen stijgen, voor regionale vluchten stagneren de prijzen zelfs bijna.

“Ondanks de beperkte stijging in de kostprijs van vliegtickets moeten travel managers en zakenreizigers waakzaam blijven. Luchtvaartmaatschappijen rekenen namelijk steeds vaker extra kosten aan voor brandstof, betaling met een kredietkaart en ancillary fees, zoals prioritaire check-in of maaltijden aan boord. Daarnaast zien we steeds meer joint ventures en airline mergers opduiken, waardoor de prijzen kunnen stijgen en de onderhandelingen bemoeilijkt kunnen worden,” zegt Jeroen Hurkmans, Vice President EMEA/APAC bij Advito.

Hotels: lichte stijging in Europa, hogere prijzen in de rest van de wereld

De meeste hotels wereldwijd hebben hun prijzen de voorbije maanden verhoogd..In Europa kende die strategie weinig succes: de meeste travel managers hebben door stevige onderhandelingen goede prijzen bewerkstelligd. Daarnaast dwingt de economische situatie hotels ertoe hun prijzen te laten zakken. In Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en de Asia-Pacific regio liggen de kaarten anders. Daar stijgen de hotelprijzen in 2012 gemiddeld met 7 tot 10, of zelfs 15 procent.

Focus op technologie: de invloed van Google

In 2012 maakte Google zijn langverwachte debuut in de reissector met Flight Search, een zoekmachine waarmee consumenten gemakkelijk vluchten en tarieven zouden kunnen vinden. Voorlopig wordt er gezocht op een beperkt aantal bestemmingen, bij een beperkt aantal luchtvaartmaatschappijen en is de tool enkel toegankelijk voor Amerikaanse gebruikers. Flight Search zal echter snel uitbreiden, niet alleen geografisch, maar ook aan de hand van gegevens van zoekmachines en global distribution systems. Daarnaast komt er ongetwijfeld ook een tool om hotels te boeken.

De invloed van dit alles op consumenten is duidelijk, maar ook de zakenreissector zal beļnvloed worden door de ontwikkelingen bij Google. Op vlak van distributie rijzen vooral vragen rond de samenwerking van Google met de luchtvaartmaatschappijen. Zullen zij hun beste prijzen via Google pushen? En wat is dan het gevolg voor de andere spelers? Ook op het vlak van mobiele technologie kunnen aanbieders niet langer achterblijven, want Google zal zijn diensten ongetwijfeld snel via mobiele toepassingen aanbieden.


Lees de gehele update van de industry forecast hier: www.bcdtravel.nl/whitepapers


Over Advito

Advito levert consultancy diensten op het gebied van zakenreizen die klanten vooruit helpen in deze complexe markt. Advito’s focus op consultancy biedt aantoonbare toegevoegde waarde, objectief advies en een maatwerkbenadering voor iedere klant en elke situatie. Dit in samenhang met marktexpertise en toegang tot data ten behoeve van kwantificeerbare besluitvorming. Advito is een onafhankelijke unit van BCD Travel, de op twee na grootste reisorganisatie ter wereld en onderdeel van BCD Holdings N.V.

Over BCD Travel

BCD Travel is marktleider in zakenreismanagement. Zij is leverancier in wereldwijde reislogistiek, en zorgt er door het stroomlijnen en vereenvoudigen van het totale reisproces voor dat haar klanten maximaal besparen op de kosten voor het zakelijk reizen. Wij helpen ondernemingen in het navigeren door het complexe zakenreislandschap met vele producten, diensten en leveranciers. BCD Travel opereert in meer dan 90 landen op zes continenten en heeft een totaal verkoopvolume van 17,2 miljard US dollars en een gecombineerd aantal arbeidskrachten wereldwijd van 10.800. BCD Travel is onderdeel van BCD Holdings N.V. 

Over BCD Holdings

BCD Holdings N.V. is een marktleider in de reisindustrie. Het Nederlandse private bedrijf werd in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen en bestaat uit BCD Travel (zakenreizen), Travix (online reizen: CheapTickets, Vliegwinkel, BudgetAir, Flugladen en Vayama), Park ’N Fly (parkeren nabij luchthavens), TRX (reistechnologie), Airtrade (consolidating en fulfillment), VakantieXperts (toeristische reizen) en Parkmobile International (mobiele parkeer- en verkeersapplicaties). BCD Holdings is actief in meer dan 90 landen met circa 13.500 medewerkers en een totale omzet, inclusief franchising van U.S.$20,3 miljard. Voor meer informatie, bezoek www.bcd-nv.com.

Contact voor de media:

Ezra Rood 
Director Marketing & Communications Southwest Europe
+31 (0) 20 562 1817
+31 (0) 651 11 52 52

Marina Sneijders
Adviseur Marketing & Communicatie
+31 (0) 20 562 1708 



Contact
Neem contact op
Aanmelden
Bij onze nieuwsbrieven